Je begint met het kiezen van een bedrijf, afdeling of proces. Logischerwijs zal een opdracht complexer zijn als het een geheel bedrijf betreft. Bij grote bedrijven is het slim om je te beperken tot een afdeling of een proces.
Een belangrijke eis is natuurlijk dat het bedrijf een probleem heeft. Dat is niet vanzelfsprekend, want het komt voor dat potentiële opdrachtgevers vinden dat ze geen problemen hebben, omdat alles goed gaat. Het omgekeerde komt ook voor: een opdrachtgever ziet allerlei problemen, die bij nader onderzoek niet blijken te bestaan of een minimale impact hebben op de bedrijfsdoelen. Bij twijfel over de problematiek moet je dus eerst vaststellen dat het een reëel en relevant probleem betreft.
Een andere eis is dat het bedrijf bereid en in staat is om mee te werken aan de opdracht. Dat kan gaan om begeleiding, toegang bieden tot informatie of personen, een redelijk budget voor oplossingen en de echte wens om het probleem opgelost te krijgen.
Let ook op het feit of degene die je voor de opdracht spreekt het bedrijf als geheel vertegenwoordigt. Het is zonde als de opdrachtgever jou een opdracht geeft, die niet gedragen wordt door de leiding van een bedrijf, waardoor er mogelijk geen bereidheid is om iets met jouw voorstellen te doen.
Als dit het bedrijf is waar je je opdracht wil gaan uitvoeren zul je een goed beeld moeten zien te krijgen van de zaken die daar spelen: wie zijn de belangrijkste stakeholders van de kwestie, wat is de geschiedenis van het probleem, is al eens eerder geprobeerd het aan te pakken of juist niet, en waarom dan niet? Hoe ziet de bedrijfscontext er uit: leveranciers, klanten, concurrenten, partners of bovenliggende bedrijfsonderdelen. Wat doet het bedrijf, wat zijn de activiteiten, strategie, omzet, locaties etc.
Zoom in op het proces of bedrijfsonderdeel waar de kwestie zich afspeelt en beschrijf dat.
Leave a Reply