6W-formule
Een goede intake van het probleem of de uitdaging die je wilt of moet gaan onderzoeken is van groot belang. Wanneer een opdrachtgever een probleem presenteert, dan krijg je vaak de ‘oppervlakte’ van het probleem gepresenteerd. Dat doet de opdrachtgever niet met opzet, vaak heeft de opdrachtgever er zelf nog onvoldoende over nagedacht. Het is jouw taak om tot de kern door te dringen.
Een goed hulpmiddel is de 6W-formule.
- Wat is het probleem? Hoe is het beschreven? Is het duidelijk wat er wordt bedoeld? Ontbreekt er iets, en zo ja, wat dan?
- Wie heeft het probleem? Of bij wie is het probleem aanwezig? Je gaat na wie de ‘spelers’ bij het onderwerp zijn: de betrokken personen en organisaties.
- Wanneer is het probleem ontstaan? Wanneer wordt het onderzocht?
- Waarom is het een probleem? Probeer de daadwerkelijk reden voor het onderwerp te achterhalen. Geen dubbele bodems, verborgen agenda’s en doelstellingen.
- Waar doet het probleem zich voor? Zijn bepaalde onderdelen van het probleem belangrijker dan andere? Zijn er bepaalde probleemgebieden aan te wijzen?
- Wat is de aanleiding? Hoe is het probleem ontstaan? Achterhaal de geschiedenis van het onderwerp.
Verzamel alle informatie en schrijf het kort en krachtig uit. Maak er een doorlopende tekst van, gebruik de formule niet als een invullesje.
Leg de beschrijving voor aan je opdrachtgever en vraag of dit een juiste weergave is van het probleem.