4. De hoofdvraag

Zorg ervoor dat de hoofdvraag voldoet aan de eisen van de opleiding. Dat betekent dat je moet kiezen voor een juiste onderzoeksfunctie.

Functies van onderzoek kunnen zijn:

  • Beschrijven: ‘Wat vinden jongeren van spijbelen?‘Hoe heeft de werkgelegenheid in de bollenteelt zich ontwikkeld in de afgelopen 50 jaar?’
  • Vergelijken: ‘Wat zijn de verschillen tussen mannelijke en vrouwelijke studenten in het hbo?
  • Evalueren: ‘In welke mate heeft de invoering van flexwerken bijgedragen aan de omzet van het bedrijf?’
  • Verklaren: ‘Waardoor is de klanttevredenheid het laatste jaar gedaald?’ ‘Wat zijn de effecten geweest van de webverkoop op de omzet?’
  • Voorspellen: ‘Hoe kan de klanttevredenheid bij de organisatie stijgen?’ ‘Wat zullen de gevolgen zijn van het invoeren van poortjes op stations van de NS?’ ‘Onder welke omstandigheden zal het nieuwe systeem de beste resultaten opleveren?’

Dus kies voor een duidelijke indeling, zoals:

  • Hoe groot of hoe lang is A? Waar bestaat A uit? Hoe vaak komt A voor? Wie zijn betrokken bij A? Wat is de mening van A over B? Hoe heeft A zich ontwikkeld?
  • Wat zijn de overeenkomsten en verschillen tussen A en B?
  • Welke maatregel heeft het meest bijgedragen aan A? Wat was de impact van A op B? Welke omstandigheden zijn het gunstigst voor A?
  • Wat zijn de effecten van A op B? Waardoor is A veroorzaakt? In welke omstandigheden heeft A geleid tot B? Wat zijn de gevolgen geweest van A voor B?
  • Hoe kan Prestatie A geleverd worden door organisatie B? Hoe kan A bij organisatie B leiden tot resultaat C? In welke situatie leidt A bij bedrijf B tot resultaat C? Welke A leidt tot resultaat B bij bedrijf C?

Tips voor het opstellen van de hoofdvraag:

  • Zorg dat de hoofdvraag één vraag bevat. Dus niet: ‘Hoe kunnen we een nieuw systeem invoeren en op welke manier kunnen we daar het beste mee gaan werken?’ Vermijd dus het woord ‘en’ in de hoofdvraag.
  • Zorg dat je alle termen die je in de hoofdvraag gebruikt al tevoren hebt gedefinieerd en afgebakend. Begrippen als faalkosten, optimaal, flexwerken en dergelijke moeten helder zijn. En het moet ook duidelijk zijn hoe je onderzoek is afgebakend. Beperk je je tot een bedrijf, een vestiging, een proces, of bepaalde disciplines. Wat wordt bedoeld met de omzet? De omzet in Nederland of de hele wereld? Van klanttevredenheid moet duidelijk zijn om welke klanten het gaat, en waar de tevredenheid over gaat. Gaat het alleen om de levertijden, of bijvoorbeeld ook om de prijzen, of het imago van de organisatie?
  • Stel de hoofdvraag altijd als een vraag op, dus met een vraagteken aan het eind.
  • Formuleer de hoofdvraag altijd als een open vraag, dus: ‘Wat zijn de te verwachten resultaten van methode A?’ of ‘Op welke wijze kan bedrijf A resultaat B bereiken?’ Voor de andere vraag kun je het als volgt formuleren: ‘Wat zijn de effecten van een webwinkel op de omzet, de klanttevredenheid, of iets anders?’
  • Zet nooit oplossingen in de hoofdvraag. Dus niet: Hoe kunnen we de klanttevredenheid verhogen door het gebruiken van gepersonaliseerde advertenties?’ Je hebt die oplossing immers nog niet onderzocht. Misschien is dat wel helemaal niet zo’n goede methode. Als de opdrachtgever wil weten of het zin heeft gepersonaliseerde advertenties toe te passen, zul je de vraag als een voorspellende onderzoeksvraag moeten formuleren, zoals: ‘Wat zullen de effecten van gepersonaliseerde advertenties op de tevredenheid van de klanten van het bedrijf zijn?’  Als al wel duidelijk is dat een methode zal gaan werken, maar de vraag is hoe we dat dan moeten organiseren, stel je de hoofdvraag op als een voorspellende vraag als: Welke wijze van invoering van gepersonaliseerde advertenties levert de grootste kans op een stijging van de klanttevredenheid op?’

Veelgemaakte fouten:

  • De hoofdvraag formuleren als een gesloten vraag: ‘Is het mogelijk om met methode A resultaat B te bereiken?’ ‘Is het zinvol om een webwinkel te gaan exploiteren?’ 
  • De hoofdvraag formuleren als een stelling: ‘Het probleem moet opgelost worden met een nieuw proces’
  • De oplossing al weggeven in de hoofdvraag: ‘Hoe kan de klanttevredenheid verbeterd worden door de bereikbaarheid van de helpdesk te vergroten?’
1 Reactie
  1. Heb jij een voorbeeld van een goede hoofdvraag?

Geef een reactie

Waarom?

Wij willen bijdragen aan het verbeteren van de kwaliteit van het afstuderen. Betere resultaten in een korte tijd. Afstuderen moet zinvol en leuk zijn in plaats van een soort zware eindstrijd aan het einde van een opleiding. Het moet juist het kroontje op je opleiding worden, de scriptie moet iets zijn waar je trots op kunt zijn.

Hoe?

Naast ons dagelijks werk hebben wij te maken met afstudeerders en hun afstudeerscripties. Dat doen wij in de rollen van opdrachtgever, afstudeerbegeleider en examinator. In de loop van de jaren hebben wij een enorme hoeveelheid ervaring opgebouwd. Die kennis en ervaring zetten we in bij onderwijsinstellingen, maar in toenemende mate ondersteunen we afstudeerders ook buiten de instellingen om.

Wat?

Om die reden ontsluiten we onze kennis via deze website. En bieden we onze diensten aan. Je kan onze hulp vragen. Maar je kan ook een handzaam boek kopen.

Kijk ook eens …

Op Managementmodellensite.nl vind je heel veel modellen die je kunnen helpen bij je onderzoek. Daarnaast vind je er ook boeken, artikelen en ondersteunende tools.

Op Reflectiesite.nl staat een keur aan reflectietools. Reflectie op het onderzoeksproces en reflectie op je persoonlijke ontwikkeling is een belangrijk onderdeel bij het afstuderen.